tisdag 28 april 2009

En värld tar form

Då den Etrakiska världen började ta form i mina tankar så var det främst två platser som materialiserade sig. Det Etrakiska kejsardömet samt staden Ankh Bathor. Till en början bestod världen endast av ett väldigt kejsardöme som hade lagt alla andra städer och länder under sig med hjälp av krig, mutor och hot. Med tiden började dock synen på världen att allt mer nyanseras. Utöver Det Etrakiska kejsardömet började flera namn på länder att dyka upp, som Perlago, Arnor, Armadien. Länder som på något sätt måste relateras till Kejsardömet och dess historia.

Staden Ankh Bathor som till en början hade varit Etrakiska kejsardömets kronjuvel och huvudsäte började i tankarna mer och mer florera som en fristad, ett eget rike. Staden ligger som ett nav på en smal landremsa som knyter samman de norra och södra kontinenterna i världen. Denna placering har genom tiden skapat enorma rikedomar i staden och gett dem kontroll över handeln mellan öst och väst. Jag börjar tänka mig Ankh-Bathor som ett slags Konstantinopel i fantasytappning.

Vid den här tiden hade jag fortfarande idéer om att försöka sätta ihop min gamla rollspelsgrupp och då använda mig av den Etrakiska världen som spelvärld. Eftersom speltillfället med stor sannolikhet inte skulle vara mer än en helg så behövde jag begränsa området där äventyret skulle utspelas. Jag behövde ett område som inte var alltför stort och som låg avsides från resterande del av världen. Vid denna version av världen fanns det i de norra delarna av världen ett rike vid namn Nordhem, eller Nordheim beroende på vilken version av dokumentet man läser. Ett rike som hade bildats av krigströtta invånare från södern som emigrerade norrut för att starta om på nytt. Efter ett antal år hittar man guld i bergen öster om riket och tillströmningen av lyckosökare söderifrån tilltar.En perfekt plats för ett äventyr helt sonika.

Här i Nordhem börjar de mer vitala delarna av den Etrakiska världen att konkretiseras. Tankar kring skapelsen, människornas historia, gudarnas krig, raser, gränslandet, de sju världarna m.m. Alla de pusselbitar som tillsammans bildar det som idag är det universum som utgör den Etrakiska världen tar nu form.

Någon gång i den vevan inser jag dock att det aldrig kommer bli någon rollspelsvärld av det jag har skapat och i samma andetag blir Nordhem överflödigt. Länderna i söder med Ankh-Bathor i spetsen lockar för mycket. Det är där jag vill upptäcka den värld jag har skapat, bland tinnar och torn, trånga gränder, smutsiga förorter, mörka katakomber, politiska intriger och djärva äventyrare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar