torsdag 9 april 2009

Välkommen till den Etrakiska världen!

Hej och välkommen till min blogg om den Etrakiska världen. En Fantasyvärld som under lång tid har existerat på en del lösryckta papper, äldre handritade kartor och mer eller mindre förvirrade och röriga tankar i mitt huvud. Världen har än så länge inte haft någon fast struktur och händelser, platser, riken samt flora och fauna har många gånger ändrat skepnad under resans gång.

Min förhoppning med bloggen är att konkretisera en del av de tankar och idéer som jag har kring världen. Ofta är det först när man börjar sätta saker och ting på pränt som alla lösa trådar och idéer går att knyta samman till någon slags helhet som ter sig någorlunda logisk.

Varför sitter man då hemma på sitt loft och skapar en värld, och vad ska man göra med den? I mitt fall rör det sig om ett intresse att tänka ur alternativa verkligheter, att ha ett eget forum där man kan låta sina tankar fritt få husera utan krav på vad som är rätt eller riktigt. Redan på den tiden då jag läste Tolkiens böcker som 12 åring och spelade rollspel om kvällarna så skapade jag små världar. Egentligen kan man säga att Etrakien består av stoft från ett otal världar som kasserats på vägen, där russinen i kakan har plockats med till nästa skapelse osv. Alla dessa delar från tidigare alster har slutligen i mer eller mindre modifierad form dragit sitt strå till det som idag är den Etrakiska världen.

Så vad gör man slutligen med sin skapelse? Egentligen så har slutmålet i sig ingen betydelse utan det är själva skaparprocessen som för mig är det viktiga. Från början så var tanken att samla ihop mina gamla rollspelsvänner och spela en kampanj över en helg, men idag är den tanken sedan länge lagd på hyllan. Numera finns egentligen inget slutmål förutom att kanske en dag ha tid att skriva en novell som utspelar sig i den Etrakiska världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar